TUI Nederland, de grootste reisaanbieder van het land, stoot zes dochterbedrijven af. Dat liet de onderneming donderdag weten. Deze samenstellers van specialistische reizen vertegenwoordigen ongeveer 8 procent van de totale omzet van TUI Nederland.
De dochters bedenken vakanties voor mensen met speciale wensen, zoals bijvoorbeeld groepsreizen en cruises. Bij de organisaties werken ongeveer 200 mensen die jaarlijks ruim 100 miljoen euro omzetten. Ze worden verkocht via een zogeheten management buy-out. René Klawer, nu actief als directeur voor de groep, neemt ze over voor een onbekend bedrag.
TUI richt zich vanaf nu op zijn hoofdmerken Arke, Holland International en Kras SterVakanties. TUI is beter af zonder de dochters, vindt de bestuursvoorzitter van TUI Nederland, Steven van der Heijden. "Het aansturen ervan kostte gewoon te veel tijd, mede omdat ze over het hele land verspreid zitten. Dit scheelt ons aandacht en daarmee kosten", aldus de topman.
Van der Heijden wil niet zeggen voor hoeveel de bedrijven worden verkocht. Wel stelt hij dat TUI er een forse winst op heeft gemaakt, die dit jaar in de boeken zal zijn terug te vinden. Na de transactie werken er voor TUI Nederland nog 2500 mensen die jaarlijks inkomsten genereren van ongeveer 1,2 miljard euro.
Bron: de Telegraaf