Navigatie systemen

Is routenavigatie tegenwoordig al standaard in de touringcar of moeten chauffeurs dat uit eigen zak betalen of doet het bedrijf een duit in het zakje. Vertel hier over uw systeem en hoe u eraan gekomen bent.

Wat is het beste navigatiesysteem?

TOMTOM
5
45%
NAVIGON
2
18%
ENGIN (nog steeds)
0
Geen stemmen
VDO Dayton
1
9%
CARIN
0
Geen stemmen
MIO
2
18%
Blaupunkt
0
Geen stemmen
Becker
1
9%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Navigatie systemen

Bericht door Frank » wo nov 30, 2005 18:43

Ik heb een Navigon momenteel. Die bevalt mij goed. Ik ben zo'n twee jaar geleden begonnen met een Anwb Engin. Ik vond het voor die tijd al super dat ik TMC had. Files die langer waren dan zo'n 5á6 km ging ie omheen rijden. En ten alle tijden kon je de files lezen, in heel Europa en in het Nederlands. Maar de Anwb kon de concurrentiestrijd met bijvoorbeeld Tomtom en Navigon (Engin was van Navigon afgeleid) niet volhouden en moest het opgeven, vandaar dat ik Navigon ben overgestapt.
Ze zeggen dat een goede touringcarchauffeur overal de weg kent, maar ik kan niet meer zonder mijn pda'tje met routenavigatie. En het is niet alleen om de weg te zoeken, maar ook hoeveel km je nog rijden moet op dat moment. Hoe vaak vragen passagiers niet: "zijn we er al?" Daar geef ik op de km nauwkeurig antwoord op én de pauzes zijn veel beter te plannen als je weet hoeveel km je nog moet rijden naar je doel.

Frank
Laatst gewijzigd door Frank op za dec 03, 2005 15:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

navi

Bericht door ray » wo nov 30, 2005 18:58

ik zelf draai met de mio 269,bevalt mij prima,alles van europa op de harde schijf,loopt mooi over van het ene land naar het andere,zonder te switchen.als je tomtom en de mio naast elkaar legt,vindt je bijna geen verschil,behalve dat tomtom de symbooltjes van de macdonalds enz. er standaard niet op zet en dus moet downloaden.mio heeft dit wel.heb zelf geen ervaring met andere systemen.ik heb deze via de zaak aangekocht,baas betaalde de belasting en ik heb een paar dagen ingeleverd,heb er nog geen spijt van dat ik het heb gedaan.en hetgeen frank verteld over wanneer zijn we er nou?? enz...info is nooit weg voor de klant. 8)

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Bericht door Luc » wo nov 30, 2005 20:37

Tja.... Ik heb gestemd voor TomTom, maar dat heeft zijn redenen...
Ik heb alle betaalde versies van alle betaalde navigatieoftware geprobeert en uitgetest, en telkens kom ik terug bij TomTom uit! Waarom, tja een kwestie van smaak zeker. Gelukkig maar anders waren we allemaal met dezelfde vrouw getrouwd... :o

En tmc? Ik luister liever naar de radio.... Ik zou niet meer zonder Eva de baan op willen, maar ik staar er ook niet blindelings op. :twisted:

Ter info: bij mij in mijn 925 zit er een duur systeem van Blaupunkt in en dat gebruik ik niet!

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

navigatie

Bericht door ray » do dec 01, 2005 10:58

dat systeem wat jij beschrijft in je bus,kennen we bij ons ook.al diverse keren is bij ons de cd-rom lezer vast gelopen en zelfs al compleet vervangen,zonder succes.vindt dat een beetje een waardeloos systeem voor in een bus

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Blaupunkt

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 11:01

Het mooie van dat Blaupunktsysteem vind ik dat je dat door kunt schakelen naar de monitoren in de bus, zodat je passagiers precies kunnen zien waar ze zijn.

Frank

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 11:09

Luc schreef:En tmc? Ik luister liever naar de radio....


Fijn dat jij alle talen van Europa spreekt, zoals een goede touringcarchauffeur betaamd, maar persoonlijk heb ik behoorlijk veel moeite met Portugees, Pools, Grieks, Scandinavisch, Tsjechisch, Kroatisch bijvoorbeeld en met snelle verkeersberichten in het Frans, Spaans en Italiaans is het ook niet altijd lekker te volgen.

Nee, er gaat bij mij niks boven TMC

Frank

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

navi

Bericht door ray » do dec 01, 2005 11:12

ben ik blij dat"s zomers in frankrijk de verkeersinfo ook in het engels wordt voor gelezen,plaatsnamen in het frans versta ik ook nog wel,maar andere swahili talen,snap ik geen barst van :shock:

Gebruikersavatar
Monica
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 13:15

Bericht door Monica » do dec 01, 2005 14:01

Ik doe alles nog met de oude fariant de route kaarten en maak gebruik van de computer om routes te plannen.

Ik heb natuurlijk wel een navigatie systeem op mijn verlanglijstje staan daar wij dit zelf moeten aanschaffen en de baas dit niet verzorgd.

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

navigatie

Bericht door ray » do dec 01, 2005 17:18

daar hoef je je niet voor te schamen monica.ook ik werk nog steeds met de kaart erbij.ondanks dat ik navi heb.ook de navi kan je niet altijd vertrouwen.stratenboek en een kaart van nederland werken ook nog steeds

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Re: navigatie

Bericht door Luc » do dec 01, 2005 17:23

ray schreef:..........een kaart van nederland werken ook nog steeds


Dus.........jij weet overal de weg behalve in Nederland.. :D :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Becker navigatie...

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 17:31

Tuurlijk kent Ray de weg... hij is geen Belg.. :mrgreen:

Ff wat anders, ons bedrijf biedt deze Becker navigatie aan, voor ongeveer 3 verlofdagen. Jij als expert, Luc... is dit wat?

BECKER Traffic Assist 7914

Afbeelding

Frank

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Bericht door Luc » do dec 01, 2005 17:41

Ziet er niet zo slecht uit. Op de pocketinfo is er al een vraag over gesteld maar nog geen antwoord: http://forum.pocketinfo.nl/showthread.php?t=61594

Achter de schermen zijn zij bezig om een grote vergelijkende test te maken van alle stand alone systemen. Ik zal een van de testrijders zijn voor "grote voertuigen" waarschijnlijk zal deze ergens in januari online komen.

PS jouw Becker heeft geen TMC....

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 17:52

Luc schreef:Ik zal een van de testrijders zijn voor "grote voertuigen" waarschijnlijk zal deze ergens in januari online komen.


Bedankt voor de geen-TMC waarschuwing.
Ik hoop dat er in de nieuwe apparaten ook eens gedacht wordt aan een gemiddelde snelheid van een bus. Het gaat bij mij van vrachtwagen, naar vrachtwagen 20T, naar personen auto langzaam. Maar een langzame personenauto is altijd nog sneller dan een touringcar. Touringcars horen precies tussen die vrachtauto's tot 20 ton en personenauto langzaam.
En het zou fijn zijn als de systemen rekening houdt met te kleine straatjes of viaducten waar je niet onder door kunt met de bus... (Of heeft TOMTOM dat al?) :lol:

Frank

René

Bericht door René » do dec 01, 2005 19:33

Frank schreef:
Luc schreef:Ik zal een van de testrijders zijn voor "grote voertuigen" waarschijnlijk zal deze ergens in januari online komen.


Bedankt voor de geen-TMC waarschuwing.
Ik hoop dat er in de nieuwe apparaten ook eens gedacht wordt aan een gemiddelde snelheid van een bus. Het gaat bij mij van vrachtwagen, naar vrachtwagen 20T, naar personen auto langzaam. Maar een langzame personenauto is altijd nog sneller dan een touringcar. Touringcars horen precies tussen die vrachtauto's tot 20 ton en personenauto langzaam.
En het zou fijn zijn als de systemen rekening houdt met te kleine straatjes of viaducten waar je niet onder door kunt met de bus... (Of heeft TOMTOM dat al?) :lol:

Frank
Ik gebruik tomtom en ben daar zeer tevreden over het is meer een bevestiging dat je goed zit want rijden doe je op ervaring, het is wel makkelijk om hotels te zoeken dat is wel een heel groot voordeel, ik ben nu voor de grap alle BUS parkeerplaatsen in Europa aan het sparen, ben namelijk in het bezit gekomen van een program. waar je piot's mee kan maken en dan net als de snelheids camera's kan toevoegen in tomtom, Het is wel een hele klus je moet namelijk op de parkeerplaats staan en dan de lengte en breedte graat invoeren.
Het zou wel makkelijker zijn als daar ook iets voor was (zal er vast wel zijn)

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 19:40

René schreef:Het is wel een hele klus je moet namelijk op de parkeerplaats staan en dan de lengte en breedte graat invoeren.
Het zou wel makkelijker zijn als daar ook iets voor was (zal er vast wel zijn


Zullen je passagiers leuk vinden als je op iedere parkeerplaats stopt om de parking op te slaan in je TomTom. Hahaha.. :lol:

Hoe heet dat programma? Kun je het ergens downloaden en werkt het alleen bij TomTom? (ik heb Navigon)

Frank

René

Bericht door René » do dec 01, 2005 19:51

Frank schreef:
René schreef:Het is wel een hele klus je moet namelijk op de parkeerplaats staan en dan de lengte en breedte graat invoeren.
Het zou wel makkelijker zijn als daar ook iets voor was (zal er vast wel zijn


Zullen je passagiers leuk vinden als je op iedere parkeerplaats stopt om de parking op te slaan in je TomTom. Hahaha.. :lol:

Hoe heet dat programma? Kun je het ergens downloaden en werkt het alleen bij TomTom? (ik heb Navigon)

Frank

Ik zoek het even voor je uit.... nu niet morgen weer.....
Het gaat alleen om de parkeerplaatsen, en de prijzen en of je er water en wassen mag (en toilet legen) en als ik daar dan over 8 jaar mee klaar ben gaat opa met pensjoen.....

René

Bericht door René » do dec 01, 2005 20:20

Frank schreef:
René schreef:Het is wel een hele klus je moet namelijk op de parkeerplaats staan en dan de lengte en breedte graat invoeren.
Het zou wel makkelijker zijn als daar ook iets voor was (zal er vast wel zijn


Zullen je passagiers leuk vinden als je op iedere parkeerplaats stopt om de parking op te slaan in je TomTom. Hahaha.. :lol:

Hoe heet dat programma? Kun je het ergens downloaden en werkt het alleen bij TomTom? (ik heb Navigon)

Frank

Ok ik kon het niet laten, heb het even opgezocht het is gratis op http://www.poiedit.com/ daar ga je naar Downloads en dan spreekt het vanzelf.

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Mee eens

Bericht door Elroy » do dec 01, 2005 20:46

Luc schreef:Tja.... Ik heb gestemd voor TomTom, maar dat heeft zijn redenen...
Ik heb alle betaalde versies van alle betaalde navigatieoftware geprobeert en uitgetest, en telkens kom ik terug bij TomTom uit! Waarom, tja een kwestie van smaak zeker. Gelukkig maar anders waren we allemaal met dezelfde vrouw getrouwd... :o

En tmc? Ik luister liever naar de radio.... Ik zou niet meer zonder Eva de baan op willen, maar ik staar er ook niet blindelings op. :twisted:

Ter info: bij mij in mijn 925 zit er een duur systeem van Blaupunkt in en dat gebruik ik niet!


Ik heb op mijn PDA bijna alles wel geprobeert. En ik moet toegeven dat Tomtom mij ook als beste bevalt. Misschien ook wel een kwestie van smaak, maar die smaak heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Coordinaten

Bericht door Elroy » do dec 01, 2005 20:53

Frank schreef:
René schreef:Het is wel een hele klus je moet namelijk op de parkeerplaats staan en dan de lengte en breedte graat invoeren.
Het zou wel makkelijker zijn als daar ook iets voor was (zal er vast wel zijn


Zullen je passagiers leuk vinden als je op iedere parkeerplaats stopt om de parking op te slaan in je TomTom. Hahaha.. :lol:

Hoe heet dat programma? Kun je het ergens downloaden en werkt het alleen bij TomTom? (ik heb Navigon)

Frank


Het programma Autoroute 2005 geeft de lengte en breedtegraad weer. Als ik iets wil veranderen in Tomtom dan schrijf ik de straatnaam en de plaats op en zoek thuis op de PC de coordinaten op. Dan kun je in ieder geval gewoon doorrijden.

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

POLL

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 20:54

Hmmm, mijn poll gaat de verkeerde kant op.. zouden de volgende 10 bezoekers op NAVIGON kunnen stemmen? :lol:

Frank

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Re: POLL

Bericht door Elroy » do dec 01, 2005 20:57

Frank schreef:Hmmm, mijn poll gaat de verkeerde kant op.. zouden de volgende 10 bezoekers op NAVIGON kunnen stemmen? :lol:

Frank


Jij hebt wel een duidelijke voorkeur he!!! :D

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Navigon (voorheen Anwb Engin)

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 21:05

Ja, klopt, ik ben met Engin begonnen en dat was toen gewoon het beste, TomTom kon er niet in meekomen. Maar door die concurrentieslag heb ik in de jaren gewoon een antipathie opgebouwd tegen TomTom. Is heel gek. Anwb stopte met Engin en toen wou ik alles behalve TomTom. Maar ik kwam bij Navigon terecht, daar was Engin oorspronkelijk al van afgeleid. Maar goed, Navigon bevalt me nu goed onder andere door het gebruik van TMC (daar gaan we weer Luc, :wink:)

Frank.

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 21:10

René schreef:Ok ik kon het niet laten, heb het even opgezocht het is gratis op http://www.poiedit.com/ daar ga je naar Downloads en dan spreekt het vanzelf.


Mooi programma René, alleen ondersteunt het Navigon niet, te zien in de Compatibility Matrix. Maar bedankt voor het zoeken!

Frank

René

Re: Coordinaten

Bericht door René » do dec 01, 2005 21:21

tourbuffel schreef:Het programma Autoroute 2005 geeft de lengte en breedtegraad weer. Als ik iets wil veranderen in Tomtom dan schrijf ik de straatnaam en de plaats op en zoek thuis op de PC de coordinaten op. Dan kun je in ieder geval gewoon doorrijden.


hee bedankt scheelt een hoop werk....

René

Re: Navigon (voorheen Anwb Engin)

Bericht door René » do dec 01, 2005 21:24

Frank schreef:Ja, klopt, ik ben met Engin begonnen en dat was toen gewoon het beste, TomTom kon er niet in meekomen. Maar door die concurrentieslag heb ik in de jaren gewoon een antipathie opgebouwd tegen TomTom. Is heel gek. Anwb stopte met Engin en toen wou ik alles behalve TomTom. Maar ik kwam bij Navigon terecht, daar was Engin oorspronkelijk al van afgeleid. Maar goed, Navigon bevalt me nu goed onder andere door het gebruik van TMC (daar gaan we weer Luc, :wink:)

Frank.
Ja waar stopt de ANWB niet mee ...... nog even en het bestaat niet meer..... :P :P

Gesloten