Zijn de vakbonden belangrijk voor touringcarchauffeurs?

Plaats hier uw vragen / opmerkingen over de vakbonden

Zijn de vakbonden belangrijk voor touringcarchauffeurs?

ja
17
85%
nee
3
15%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Zijn de vakbonden belangrijk voor touringcarchauffeurs?

Bericht door Michel van Rijnberk » do feb 16, 2006 09:51

Via dit forum wil ik graag weten hoe jullie over de vakbonden (FNV en CNV) denken. Wat doen de bonden wel of niet voor de leden en waarom wel of niet. Dus niet alleen maar negatief, want dan hoeft het voor mij ook niet. Je mag kritiek spuien, maar wel onderbouwd en zowel positief en negatief

Het uiteindelijke streven is om meer mensen als lid te krijgen en naar de ledenbijeenkomsten te laten komen, want jullie meningen tellen als je daarbij aanwezig bent en dat is zeer belangrijk voor de moeilijke toekomst.

Groet,

Michel van Rijnberk
lid CAO-onderhandelingsdelegatie
2de voorzitter Sectorraad FNV
voorzitter Besloten Bus Regio Oost
bestuurslid STO

peetje
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 204
Lid geworden op: di jan 10, 2006 17:59

Bericht door peetje » do feb 16, 2006 12:51

Michel,

goed werk !

Peter ( lid van een andere bond )

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

Bericht door ray » do feb 16, 2006 17:50

natuurlijk zijn ze belangrijk voor ons,wie trekt er anders zijn scheur open om dingen gedaan te krijgen??

ik ben blij dat ik nu wel bepaalde dingen mag,vergeleken met mijn oude baas...
daar was je alleen maar lid"just for fun",zeg maar,wij als personeel mochten niks doen voor ons belang.
ik denk dat michel wel weet wat ik bedoel..... en in welke richting je moet denken....

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Bericht door Luc » do feb 16, 2006 18:28

Ik werk in België, en ben daar lid van een vakbond! Maar ze doen bitter weinig voor ons touringcarchauffeurs.....

petje
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jan 04, 2006 14:32

Bericht door petje » do feb 16, 2006 21:06

Ik heb op ja gestemd, ik denk dat ze zeker veel voor ons kunnen betekenen. Ook al ben ik nog niet lid van de bond. Waarom niet? Ik vergeet het steeds. Moet ik toch eens doen.

Peter
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 90
Lid geworden op: do jan 26, 2006 16:07

Bericht door Peter » vr feb 17, 2006 17:07

Ik ben ook lid maar dan van een andere vakbond,
maar wat me steeds weer opvalt is dat er vaak gepraat wordt over het collectief, dit houd oa. voor mij in dat alle mensen gebruik
maken van een CAO of ze nu wel of niet lid zijn en daar gaat het om.

Waarom zou je eigenlijk contributie betalen als je het voor niets krijgt ??
Daarmee bedoel ik dan vooral de werkenden onder ons die geen lid zijn.

Mijn stelling op het voorgaande is dan ook, zij die lid zijn hebben rechten
verworven door betaling van hun contributie de anderen niet. Zo gaat het
in het verenigingsleven ook.

Waarom zou je dan ook voor niet leden moeten opkomen ????

Het is allemaal wat kort door de bocht maar toch denk ik dat als een vakbond alleen voor hun leden zou werken, het ledental wel zou groeien.

rudi
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jan 06, 2006 13:19

Bericht door rudi » za feb 18, 2006 15:39

Peter
Misschien heb je gelijk, als je zegt dat de vakbonden er alleen zouden moeten zijn voor de leden.
Maar in principe is dit ook zo, want de vakbond is er niet alleen om het CAO af te sluiten maar er zijn nog zo veel meer dingen.
Denk eens aan je rechts positie, opkomen voor jou belangen als lid zijnde,
bvb bij een conflict met je werkgever (werkgevers kijken vaak of je lid bent, ze zullen iemand die geen lid is sneller benadelen, dan iemand die bewust lid is van een vakbond)
Eigenlijk is het maar goed dat de vakbonden ook het CAO afsluiten voor niet leden, anders zouden deze minder worden betaald en slechtere arbeidscondities hebben en zouden zij weer concurrentie zijn voor de gene die onder het CAO vallen en hadden de werkgevers weer een stokpaard om te zeggen dat het minder moet.
Het is daarom heel belangrijk dat een CAO bindend wordt verklaard, dan moeten alle werkgevers zich hier aan houden en kunnen ze elkaar hier niet op afmaken
Concurrentie onder de werkgevers is goed zolang het maar niet ten koste gaat van ons als werknemers
Je zou ook kunnen denken aan een verplichte vakbond zoals in Engeland, maar dat werkt ook niet, je hoort vaak genoeg dat sommige vakbondsleiders daar corrupt zijn (er zijn natuurlijk ook hele goeie)
Ooit heb ik eens voorgesteld dat leden van een vakbond een beter pensioen zouden moeten krijgen, naargelang men lid is of de contributie zou in het salaris verwerkt moeten worden
Maar ja men heeft het niet aangenomen.

Rudi
Laatst gewijzigd door rudi op za feb 18, 2006 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.

petje
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jan 04, 2006 14:32

Bericht door petje » za feb 18, 2006 16:08

Ik heb me vandaag aangemeld als lid bij de CNV. Waarom de CNV? Mijn collega's zijn daar ook lid, ik denk dat wanneer je dan een conflict hebt met de baas het gemakkelijker is als je bij een bond zit. Of dit ook zo is weet ik niet, maar dat gevoel heb ik.

peetje
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 204
Lid geworden op: di jan 10, 2006 17:59

Bericht door peetje » za feb 18, 2006 17:29

@ Petje en kandidaat leden,

welkom bij de club !


Peter :wink:



get organised !

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Bericht door Elroy » za feb 18, 2006 18:03

petje schreef:Ik heb me vandaag aangemeld als lid bij de CNV. Waarom de CNV? Mijn collega's zijn daar ook lid, ik denk dat wanneer je dan een conflict hebt met de baas het gemakkelijker is als je bij een bond zit. Of dit ook zo is weet ik niet, maar dat gevoel heb ik.


Dat was voor mij ook de reden om bij het CNV te gaan.

Peter
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 90
Lid geworden op: do jan 26, 2006 16:07

Bericht door Peter » za feb 18, 2006 18:45

@Rudi


Meningen verschillen en op de meeste punten kan ik met je meegaan
maar dat gedeelte van:

"Eigenlijk is het maar goed dat de vakbonden ook het CAO afsluiten voor niet leden, anders zouden deze minder worden betaald en slechtere arbeidsconditie's hebben"

Dan blijf ik toch bij mijn mening over de niet-leden.

Dan worden ze maar lid van de vakbond dan kunnen ze ook gebruik maken van de CAO-regels of wat dan ook. Het staat ze vrij om wel of niet lid te worden.
Als ze geen lid willen worden zijn ze er toch zelf bij ???

Ik blijf er dus bij niet-leden zijn geen lid !!!!

Dit schrijf ik zo omdat er eens een iemand tegen mij zij, "De kastanjes
worden toch uit het vuur gehaald en waarom zou ik dan lid worden en
contributie gaan betalen ??? Dat doen anderen voor mij."
En dat was deze persoon niet alleen, hij was alleen de enige die er recht vooruit kwam en nergens omheen draaide.

Aan de zijlijn meelopen en nog voor nop!!!

Maar als er stront aan de knikker is staan ze wel vooraan te roepen
dat de vakbond het niet goed doet. Terwijl ze geen recht van spreken hebben.

Dus nogmaals ik blijf erbij niet-leden zijn geen lid !!!!

Ben mee dat ik dat neerzette over die persoon, eens gaan overwegen om dat ook te gaan doen, wat die destijds tegen me zij, hij heeft wel gelijk, scheelt dacht ik toch een paar honderd euro per jaar en de kastanjes worden toch door anderen gebakken.

Groetjes

Peter

Gebruikersavatar
Monica
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 13:15

Bericht door Monica » za feb 18, 2006 18:56

Peter ik ben jaren lid geweest van de fnv bond en je denkt dus dat je er wat aan heb als je het nodig heb met bv een conflict, nou wij hebben de fnv nodig gehad bij een failiesement van de werkgever en daar wordt je niet vrolijk van als dan de gene die je belangen moet verdedigen en je info zou moeten kunnen geven er zelf helemaal niks van wist en dus iedereen maar aan zijn lot over liet.

Het klinkt erg leuk een bond, maar dan moeten ze wel mensen in huis hebben die weten waar z ehet over hebben en niet iemand op een zaak zetten in een sector waar die totaal geen kaas van heeft gegeten en daardoor dus heel wat mensen heeft gedupeerd.

Ik ga hier verder niet op in maar als je met zijn 2e dus als echtpaar bij de zelfde werkgever werkt die dan ook nog eens failiet gaat en je beide dus heel wat achterstallig loon en dergelijke te goed heb dan kan je misschien in denken hoe je in problemen kunt komen en met een beteren begeleiding en info had dat misschien voor alle collega's van mij er niet zo een wrange na smaak aan gezeten dat we naar de bond zijn gestapt.

Peter
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 90
Lid geworden op: do jan 26, 2006 16:07

Bericht door Peter » za feb 18, 2006 20:12

Monica daar kan ik me best wat bij voorstellen als je met zijn
tweetjes bij zulk soort dingen betrokken bent, als het één aangaat
is het al erg genoeg.

En als ze dan ook nog de verkeerde mensen op zo'n zaak zetten ???
Getuigd dan toch wel van een stukje minachting naar de leden toe lijkt me.
Daar waar mensen in het geding zijn,mag het niet uitmaken of je over
10 of 100 praat. Ze dienen allemaal door de juiste mensen, die weten waar het over gaat goed geholpen te worden.
Ik heb al meerdere van dit soort staaltjes gehoord en daardoor al een
rechtsbijstandverzekering afgesloten.
Kan het dan ook wel begrijpen dat je dan zegt geen vakbond meer.

Elk zo'n verhaal als dat van jou brengt het ledental van een vakbond omlaag, het eerst de twijfelaars.

Dan heeft het ook geen zin zoals ik stelde van de niet-leden, ze komen dan toch niet, alleen al door zulke verhalen.

Gebruikersavatar
Monica
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 13:15

Bericht door Monica » za feb 18, 2006 21:56

Peter maar zolang dus deze verhalen nog tot stand komen en de bond dus wel op komt voor leden die bij een groot bedrijf werken want tja daar krijg je wel aandacht door in de media maar de werknemers van kleine bedrijfjes niet de zelfde aandacht geven zal het ledenaantal alleen maar afnemen, want in het chauffeurs bestaan spreek je elkaar vaak en komt je dit soort dingen ter oren.

Ik zal echt heel erg hard na moeten denken of ik ooit nog lid wil worden van zulke organisatie's en ik ben echt heel lang lid geweest toen ik op 17 jarige leeftijd in de zware constructie ging werken werdt ik op aanraden van mijn vader lid tot een paar jaar geleden.


Ik heb de poll dus helemaal niet ingevuld daar ik vind dat de bond ook goed werk doet maar zijn leden toch meer mag respecteren en wil ze in de toekomst blijven bestaan veel meer bekentheid naar de leden toe moeten geven over wat ze doen, voor mij is het een aparaat wat werkt als een grote burocratie.

Peter
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 90
Lid geworden op: do jan 26, 2006 16:07

Bericht door Peter » za feb 18, 2006 22:43

Monica, ben het volkomen met je eens.

rudi
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jan 06, 2006 13:19

Bericht door rudi » zo feb 19, 2006 11:57

Peter
ik ben het met je eens dat niet-leden geen lid zijn,misschien heb ik het niet goed verwoord maar ik bedoelde als anderen goedkoper gaan werken, werkgevers hier gebruik van gaan maken ten koste van de georganiseerde chauffeur die wel een goed belegde boterham willen verdienen en niet alleen een boterham nu, maar ook voor in de toekomst.
en schreuwers zullen er altijd aan de zijlijn blijven staan.
Wat betreft het afzeggen van je lidmaatschap, lijkt mij dat niet verstandig.
Want als niemand meer de kastanjes uit het vuur haalt, verbranden ze en zijn ze niet meer te eten
ressultaat zal dan zijn dat jij ook niets meer te eten hebt, en dat je voor
nog mindere arbijdsvoorwaarden moet werken cq. loon krijgt.
of zo als het bij een bedrijf uit de randstad gaat mag je bieden op een reis en betaal je, je werkgever om een reis te mogen rijden
Peter schreef:@Rudi


Meningen verschillen en op de meeste punten kan ik met je meegaan
maar dat gedeelte van:

"Eigenlijk is het maar goed dat de vakbonden ook het CAO afsluiten voor niet leden, anders zouden deze minder worden betaald en slechtere arbeidsconditie's hebben"

Dan blijf ik toch bij mijn mening over de niet-leden.

Dan worden ze maar lid van de vakbond dan kunnen ze ook gebruik maken van de CAO-regels of wat dan ook. Het staat ze vrij om wel of niet lid te worden.
Als ze geen lid willen worden zijn ze er toch zelf bij ???

Ik blijf er dus bij niet-leden zijn geen lid !!!!

Dit schrijf ik zo omdat er eens een iemand tegen mij zij, "De kastanjes
worden toch uit het vuur gehaald en waarom zou ik dan lid worden en
contributie gaan betalen ??? Dat doen anderen voor mij."
En dat was deze persoon niet alleen, hij was alleen de enige die er recht vooruit kwam en nergens omheen draaide.

Aan de zijlijn meelopen en nog voor nop!!!

Maar als er stront aan de knikker is staan ze wel vooraan te roepen
dat de vakbond het niet goed doet. Terwijl ze geen recht van spreken hebben.

Dus nogmaals ik blijf erbij niet-leden zijn geen lid !!!!

Ben mee dat ik dat neerzette over die persoon, eens gaan overwegen om dat ook te gaan doen, wat die destijds tegen me zij, hij heeft wel gelijk, scheelt dacht ik toch een paar honderd euro per jaar en de kastanjes worden toch door anderen gebakken.

Groetjes

Peter

Peter
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 90
Lid geworden op: do jan 26, 2006 16:07

Bericht door Peter » zo feb 19, 2006 13:27

Rudi, het is nu wat duidelijker geworden en over dat punt van afzeggen, nou dat is van de baan.
Al heb ik nog steeds gemengde gevoelens over hoe de bond omgaat
met collectiviteit en het individu.

groetjes

Peter

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » zo feb 19, 2006 16:01

Monica,
Ik ben het niet helemaal eens met je.

Ook ik ben oproepkracht en werk bij een klein bedrijf. En ik wordt zeer goed geholpen door de individuele ledenservice van het FNV.

Zo goed, dat de baas erg veel spijt gaat krijgen dat hij me zo behandeld heeft.

Bartje

Gebruikersavatar
Monica
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 13:15

Bericht door Monica » zo feb 19, 2006 16:56

bartje_4 schreef:Monica,
Ik ben het niet helemaal eens met je.

Ook ik ben oproepkracht en werk bij een klein bedrijf. En ik wordt zeer goed geholpen door de individuele ledenservice van het FNV.

Zo goed, dat de baas erg veel spijt gaat krijgen dat hij me zo behandeld heeft.

Bartje


Ben blij voor je Bart dat jij wel een goed persoon getroffen heb bij de bond, wij toen met zijn allen niet helaas.

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » wo feb 22, 2006 10:55

Kan jullie vertellen dat onze bestuurder Brigitta Paas ,sinds 1 januari 2005 onze landelijk bestuurder, absoluut geen onderscheid maakt tussen klein of groot. Ze behandelt iedereen gelijk, dus dat soort praktijken die in het verleden hebben plaatsgevonden, behoren ook tot het verleden.

Vind het absoluut vervelend wat er bij sommigen fout is gegaan. Ik kan alleen zeggen dat als er nu iets gebeurt en je hebt de bond nodig, dan kom je terecht bij Brigitta Paas, onze bestuurder. Deze vrouw bezit kennis van zaken en dat heb je nodig als je in een vervelende situatie terecht komt.

Mag alleen maar hopen dat mensen die geen lid (meer) zijn van de bond, toch besluiten om dit toch maar (weer) te gaan doen.....

Gesloten