Bijeenkomsten vakbond

Plaats hier uw vragen / opmerkingen over de vakbonden
bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » ma feb 06, 2006 16:07

Natuurlijk weet ik dat er ongeregelde diensten gedraaid worden, maar het zijn natuurlijk smoezen van de eerste soort. Als ik bij de tourbedrijven die ik ken eens kijk, dan staan er toch een hoop bussen 's avonds aan de kant. En waar zijn die chauffeurs dan? In ieder geval niet bij die avond van de bond waar de onderhandelaars ons vragen hoe zul jij je CAO ingericht willen zien? Bij de bijeenkomst in Alkmaar was 5 man uit heel Noord Holland.
En dat vind ik eigenlijk een schande. Want op de rustplaatsen en de pretparken klaagt iedereen er over, maar er wat voor doen ho maar. En zolang als wij geen tegengas geven gaan de tourboeren met onze centen aan de haal.

Bartje

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

Bericht door ray » ma feb 06, 2006 17:18

alles leuk en aardig bartje_4,

maar ik zie zelden tot nooit een uitnodiging van de bond bij mij op de deurmat vallen voor zo iets... en ik denk velen met mij.

ik krijg pas weken na z"on meeting een kort verslagje van de bijeenkomst,cq vergadering.
misschien een idee voor de bonden om eens wat meer bekenbaarheid aan z"on vergadering te geven,zodat ook wij in de gelegenheid komen ,om er bij te zijn.

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » di feb 07, 2006 18:00

Aan de leden van de vakbonden even een vraagje:

Zijn jullie gegevens wel up to date bij de betreffende bond? En sta je bij besloten-bus (FNV) of Tour(CNV) ingeschreven? Veel mensen vergeten namelijk hun wijzigingen door te geven en ontvangen daardoor ook geen info en post meer.

Het is maar even een tip.

Groet, Michel

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

Bericht door ray » di feb 07, 2006 18:02

jazeker,michel,ik krijg wel alle normale post binnen van de bond,dat dan weer wel.
maar een uitnodiging heb ik nog nooit gezien bij mij op de mat..

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » di feb 07, 2006 18:24

Is wel vreemd. Neem dan even contact op met je regiokantoor. Misschien gaat er daar wel iets mis.

Succes!!!!!

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » wo feb 15, 2006 22:43

Ik ben lid van de FNV vervoersbond en krijg gewoon persoonlijk per brief een uitnodiging voor zo iets. En ben gewoon lid, geen kaderlid.

gr. Bartje

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » do feb 16, 2006 08:00

bartje_4 schreef:Natuurlijk weet ik dat er ongeregelde diensten gedraaid worden, maar het zijn natuurlijk smoezen van de eerste soort. Als ik bij de tourbedrijven die ik ken eens kijk, dan staan er toch een hoop bussen 's avonds aan de kant. En waar zijn die chauffeurs dan? In ieder geval niet bij die avond van de bond waar de onderhandelaars ons vragen hoe zul jij je CAO ingericht willen zien? Bij de bijeenkomst in Alkmaar was 5 man uit heel Noord Holland.
En dat vind ik eigenlijk een schande. Want op de rustplaatsen en de pretparken klaagt iedereen er over, maar er wat voor doen ho maar. En zolang als wij geen tegengas geven gaan de tourboeren met onze centen aan de haal.

Bartje

Waarom ik nooit meer bij avonden van d ebond kom. Wel om deze reden:

Ooit kwam ik in Amsterdam een bij een bijeenkomst omdat de CAO onderhandelingen weer zouden beginnen. Dat doet emn dan het liefts in het hoogseizoen in de zomer (Je weet al minimaal een jaar dat deze er aankomt dus doe je dat natuurlijk "" niet in de winter als iedereen thuis is.) Dus was ik er als toen 23 jarige en nog 8 andere min imaal 60 plussers die het toch gen reet meer uitmaakte.

De eerste vraag die gesteld werd. Gaat de bond nog de 5/6 ter sprake brengen.

Antwoord van de bondsdame: Ik citeer even letterlijk:
Gaan jullie nu weer met dat gezeik beginnen? :shock: :shock:

Ik heb nog geprobeert om een discussie aan te gaan mar het was NIET bespreekbaar.
Was mijn laastte bijeenkomst en einde lidmaatschap.
Als men niet wil opkomem voor de mening van de leden, maar puur hun eigen politiek volgen heeft lidmaatschap geen zin.

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » do feb 16, 2006 08:22

Laat ik voor op stellen dat ik niet in discussie ga over wat mensen bij de bond zeggen op vergaderingen. Dat is voor hun eigen rekening.

Wat ik wel weet is dat de 5/6 regeling niet ter discussie staat.

Ik ben voorzitter van de regio oost en wij hebben er ook regelmatig over gesproken.
Wat elke keer weer gezegd wordt, en dat is zeker waar, is dat als we 6/6 betaald zou worden, de wachturen weer worden ingevoerd. De 5/6 is juist ingevoerd omdat we zoveel uren stilstaan. Natuurlijk zijn er ritten waar je meer rijdt als stilstaat, maar over het algemeen komen we er niet slecht mee weg. Het is een aardig gemiddelde. En het zal zeker zo zijn dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn omdat ze vinden dat op de een of andere manier eraan tekort komen, maar dat zal altijd wel zo blijven.
We hebben in de Sectorraad afgesproken dat we er landelijk op terugkomen als daar behoefte aan is.

Je las al dat de ledenvergaderingen slecht worden bezocht en dat op verzamelplaatsen geklaagd en gesteund wordt alsof ze dood gaan, onze collega chauffeurs/chauffeuses.

Ik zeg altijd: Kom op de ledenvergadering met je mening, dan heb je recht van spreken. Als je niet komt, tel je op dat moment niet mee.

Over het algemeen is men er in het land wel met de 5/6 eens, maar dat er wel iets moet gebeuren met de rondreizen en de 2de en voorlaatste reisdag, maar daar zijn we landelijk mee bezig.

Hoop dat dit verhaal de situatie iets verduidelijkt.

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Bericht door Elroy » do feb 16, 2006 08:22

Ik ben nog wel steeds lid van de bond, maar bovenstaande heb ik dus ook meegemaakt. Zei het, dat het bij ons iets genuanceerder werd gezegd, maar het kwam op hetzelfde neer.

Ik blijf wel lid van de bond en hoop en verwacht dat zij het beste voor ons er uit proberen te halen. Al zet ik daar soms mijn vraagtekens bij.
Van mij mogen ze best eens een keer de poot echt stijf houden en laten zien dat ze een beetje ruggegraat hebben.

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » do feb 16, 2006 08:35

We proberen het beste eruit te halen. Dat weet ik zeker, want ik ben er zelf bij en dat is ook mijn reden geweest om veel bij de bond te gaan doen, want ik dacht er vroeger ook anders over dan nu.

Weet je nog? ongeveer 5 jaar geleden? Toen hebben we onze poot stijf gehouden en hebben we een heleboel bereikt, maar staken mag pas een laatste middel zijn en het moet gerechtvaardigd zijn. Je kunt wel van alles willen en dan actie gaan voeren, maar is het allemaal wel haalbaar in onze sector?? Het zal zeer moeilijk worden om iedereen op 1 lijn te krijgen, want zolang er nog "collega's" zijn die betalen aan de baas om een ritje te mogen doen, dan begrijpt iedereen dat een vakbond daar ook niets aan kan doen. Er zijn ook genoeg collega's die bang zijn dat ze hun mooi ritjes of hun mooie bus kwijtraken.
Het zal mij allemaal een biet zijn als mijn baas zoiets zou doen, maar dat weet hij ook wel en daarom doet hij dat ook niet. In een normaal bedrijf wordt je beoordeelt op je kwaliteiten en niet op iets anders, maar ik weet dat de meeste bedrijven niet zo denken. Dat zijn er maar een zeer klein aantal.

In ieder geval is het gunstig dat zo'n Peter Langhout nu op instorten staat en met hem ook een zeer groot aantal busbedrijven. Die zorgen ervoor dat er oneerlijke concurrentie wordt gevoerd en daar moet een einde aan komen. Maar dan zit je op politiek niveau en zover ben ik nog niet. Maar ik beloof iedereen dat als ik de opvolger van Wim Kok wordt, ik daar zeker iets aan zal doen. Ha,ha.

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » do feb 16, 2006 10:20

Michel van Rijnberk schreef: Maar ik beloof iedereen dat als ik de opvolger van Wim Kok wordt, ik daar zeker iets aan zal doen. Ha,ha.


Als er een opvolger van Win Kok komt zijn we allemaal verloren........

Want dan moet ik allen nog maar werken om het sociale standpunt van de PVDA te kunnen betalen. Oftewel de uitkeringen gaan omhoog , dus minder druk om ene baan te zoeken. De werkende onder ons betalen zich suf voor een schijntje meer dan een uitkering.

Ik snap dat woordje sociaal zowieso niet. Dat is namelijk de alterego van
uitkeringen omhoog, bijstand omhoog, dus ik meer betalen en minder overhouden.

Maar das ff een politiek standpuntje :wink:

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » do feb 16, 2006 10:34

Het was ook maar een geintje hoor. Ik zeg ook niet dat ik de standpunten van de PVDA vertegenwoordig.

Wel de humor ervan in blijven zien hoor.

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » do feb 16, 2006 11:38

Over het nut van een vakbond daar zijn de meningen over verdeeld dat begrijp ik. Maar ik ben bang dat vele TC chauffeurs een waas van romantiek voor hun ogen hebben. En niet dat alleen, de vooroorlogse werkomstandigheden worden gewoon als normaal ervaren. Bij welke baas moet je nog je eigen gereedschap meenemen? Of je eigen schoonmaakmiddelen? En dan het bijzondere salaris wat de TC chauffeur daarvoor vangt met al zijn verantwoording? De eerste de beste dozenschuiver in een winkel van 10:30-18:00 heeft meer. Sta jij in Oostenrijk tot aan je knieen in de sneeuw om sneeuwkettingen te bevestigen onder het toeziend oog van een bus vol passagiers. Maar die romantiek brengt geen brood op de plank, dat er chauffeurs zijn die de planner betalen voor het toeschuiven van lucratieve ritten is mij ook helaas bekend.
In je eentje sta je zo verschrikkelijk zwak, dat heb ik recent aan de lijve ondervonden. Maar gelukkig was er nog de ledenservice van de bond die een rechtzaak aanspande tegen de werkgever. De werkgever werd dan ook veroordeeld. De werkgever heeft intussen spijt als haren op zijn hoofd, want het kost hem geld, heel veel geld en daar zijn de heren werkgevers gevoelig voor. Echter de andere chauffeurs in het bedrijf profiteren er niet van, want zij zijn geen lid van de bond. Durven hun mond niet open te doen over de misstanden en het ontduiken van CAO. Als je toch eerlijk werk levert mag je daar toch eerlijk voor betaald worden? Of zie ik dat verkeerd?

Allemaal hebben we wel een brandverzekering, maar als het over brand in de werksfeer gaat dan is haast niemand verzekerd, want het inkomen en de arbeidsvreugde die je daarvan hebt is zeker zo belangrijk.
Dus ik zou zeggen wordt ook lid van een bond en samen kunnen we dan eens een vuist maken en sterk staan.

gr. Bartje

Michel van Rijnberk
Expert -> Kaderlid Vakbond
Expert -> Kaderlid Vakbond
Berichten: 59
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 22:35

Bericht door Michel van Rijnberk » do feb 16, 2006 11:51

Ja, Bartje_4. Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Ik hoop dat er veel mensen zijn die dit lezen en dan ook besluiten om van een vakbond lid te worden.

peetje
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 204
Lid geworden op: di jan 10, 2006 17:59

Bericht door peetje » do feb 16, 2006 12:55

ik heb destijds een zaak met mijn ex werkgever gehad,midden in het seizoen een akkefietje - op staande voet eruit en nog zeggen dat er geen werk was - via de bond aangepakt, is rechtszaak geweest . het hele geintje duurde 3 jaar.
ik heb het gewonnen met een heel groot bedrag, maar ik was toen wel m'n baan kwijt. die krijg je niet weer terug. ( zou je dat nog wel willen )
het bedrijf is inmiddels failliet

Peter

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » do feb 16, 2006 14:47

Michel van Rijnberk schreef:Het was ook maar een geintje hoor. Ik zeg ook niet dat ik de standpunten van de PVDA vertegenwoordig.

Wel de humor ervan in blijven zien hoor.


Ik doe dat vandaar de smiley, Daar zijn ze toch voor.
Nou vorruit krijg je er 2 :D :wink:

Gebruikersavatar
Monica
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 13:15

Bericht door Monica » vr feb 17, 2006 11:07

Tja ik ben jaren lid geweest van de fnv tot dat mijn toenmalige werkgever in de problemen kwam en het op een failesement uit draaide. De info die wij als werknemers hebben mogen ontvangen haden we vooral aan de inzet van ons zelf te danken en ja we mochten voor alles gebruik maken van het regio kantoor maar info had de beste man die ons moest helpen niet. Wij als personeel zijn met zijn alle heel veel geld kwijt geraakt aan niet betaald loon, tijd voor tijd, vakantie dagen.

Ook de bijeenkomsten die de regio organiseerde waren helaas toch vaak in de tijden dat het druk en in de winter maanden was er weinig tot geen activiteit.

Mijn persoonlijke menig is zorg dat de cao gewoon op veel minder bladzijde komt te staan en alles veel duidelijker dus dat je niet op 6 hoofstukken bv moet zijn om te weten wat je betalingen moeten zijn over bepaalde ritten. Door dat de vorige cao's zo slecht te begrijpen waren en zo ging je vaak de discussie met je werkgever niet aan omdat je gewoon niks zeker wist en overal wel een anderen draai aan gegeven kon worden.

Gesloten