Pagina 1 van 1

Baanverlies door oostblokkers

Geplaatst: di dec 06, 2005 10:44
door Elroy
Ik zag deze week op schiphol 2 bussen van Havi travel. Beide voorzien van Poolse kentekenplaten. Nu weet ik dat ze een vestiging in Polen hebben, maar ze rijden hier wel. Misschien ook wel met Poolse chauffeurs. Nu rijden er zoveel buitenlandse bussen in Nederland, maar dit is een Nederlands bedrijf. Er staat ons nog heel wat te wachten, vrees ik.

Geplaatst: di dec 06, 2005 10:56
door René
dat klopt. OAD heeft al jaren een busbedrijf in polen Oad polska dezelfde bussen als hier.
Ik kwam Maaskant tegen in Parijs en die hebben ook polse nummerplaten
met een pool er op.

Geplaatst: di dec 06, 2005 11:20
door Frank
Voor de Europatour met chinezen en lijndiensten zoals Eurolines, lijkt het me geen problemen om onze 'nieuwe' mede-Europeanen in te zetten, maar ik zie een Pool echt geen meerdaags verzorgd werk doen. Wel lekker handig trouwens, als je niet met je mensen kunt praten. :?

Frank

Kwaliteit

Geplaatst: di dec 06, 2005 11:22
door Elroy
Ik persoonlijk ben er niet bang voor. Ik weet wel dat er mensen zijn die er wel bang voor zijn.

De ervaring die de meeste chauffeurs in Nederland hebben, daar kan niemand tegenop. Ik durf zelfs te beweren dat als je een goede reisvoorbereiding doet, je veelal beter voor de dag komt in bijv.Polen dan de Poolse chauffeurs zelf.

Maar ja, je weet nooit waar het naartoe gaat. Dacht men ooit de oplossing gevonden te hebben in het Keurmerk, achteraf blijkt dat de prijs heel vaak doorslaggevend is. Misschien gebeurt dat straks ook wel met de chauffeur.

baanverlies

Geplaatst: di dec 06, 2005 12:22
door ray
ik ga me met de stelling van tourbuffel.ik heb deze discussie pas geleden neer gelegd op een cursus en die jongens kunnen NIET op tegen onze kwaliteiten.over een paar jaar zijn die jongens niks meer,alleen stof.ze kunnen het niet winnen van ons op onze vlakken.goederenvervoer is een ander verhaal,maar dat doet hier niet terzake.KEEP ON SMILING 8)

Langs de andere kant....

Geplaatst: di dec 06, 2005 17:28
door Luc
Zou het ook kunnen dat deze Polen rijden met tweedehandswagens en niet de moeite doen om deze te herspuiten. Mijn werkgever verkocht ooit een oude, tot op de draad versleten Jonckheere aan een of andere opkoper. En weken nadien zagen klanten van ons deze rijden in Moskou met onze eigen reclame erop, maar met Russische kentekens.

En neen, je moet niet bang zijn voor al dat overzees vervoer. Zij spreken de taal niet en vakkundigheid....

Re: Langs de andere kant....

Geplaatst: di dec 06, 2005 20:03
door Frank
Luc schreef:Zou het ook kunnen dat deze Polen rijden met tweedehandswagens en niet de moeite doen om deze te herspuiten

Het gaat hier om Poolse chauffeurs die op Nederlandse bussen, voor Nederlandse tcb's gaan rijden, ipv Nederlandse chauffeurs. (Zoals gisteren in het nieuws was met vrachtwagenchauffeurs). Met hun eigen materiaal kunnen ze (nog) niet meekomen, alhoewel... ik heb ook al Polen zien rijden met de nieuwste Setra's.

Frank.

Geplaatst: di dec 06, 2005 20:43
door Monica
Als een buitenlandse chauf op een nederlandse bus wil rijden zal hij toch net als ons de zelfde papieren moeten beschikken zo als bv het chauffeursdiploma. Ook zal dan de nederlandse cao van kracht zijn dus kunnen ze niet gezien worden als een goedkopen arbeidskracht volgens mij en hebben wij als chaufs dus echt niks te vrezen voor hun.

Geplaatst: di dec 06, 2005 20:51
door Frank
Monica schreef:Als een buitenlandse chauf op een nederlandse bus wil rijden zal hij toch net als ons de zelfde papieren moeten beschikken zo als bv het chauffeursdiploma. Ook zal dan de nederlandse cao van kracht zijn dus kunnen ze niet gezien worden als een goedkopen arbeidskracht volgens mij en hebben wij als chaufs dus echt niks te vrezen voor hun.

Europese ingezeten mogen wonen en werken in heel Europa. De papieren gelden zoals ze in Polen gelden. Als jij bijvoorbeeld in Italië wilt werken, hoef je geen Italiaans chauffeursdiploma halen, maar dan geldt je Nederlandse rijbewijs en diploma. Zo is het ook met de Polen. En nu hoeven ze nog niet CAO te betalen, dat zie je aan de vrachtwagenchauffeurs. Die worden naar Poolse maatstaven betaald. De vakbond zit er nu achteraan om dat te veranderen naar Nederlands CAO-loon. Als dat ingevoerd wordt, hebben Nederlandse chauffeurs niet veel meer te vrezen, vooral niet in het touringcarwezen.

Frank

Geplaatst: di dec 06, 2005 21:09
door Luc
Frank schreef:.............Als jij bijvoorbeeld in Italië wilt werken, hoef je geen Italiaans chauffeursdiploma halen, maar dan geldt je Nederlandse rijbewijs en diploma. .............

Frank


Fout antwoord frank, je moet als chauffeur altijd in orde zijn met de papieren van het land waarin je word tewerkgesteld. Een Belgische chauffeur, met een adres in België en die wilt zerken voor een Nederlands bedrijf moet een chauffeursdiploma hebben. En aangezien ze in België dat niet hebben (iedereen met een groot rijbewijs mag zomaar met een touringcar op pad) dient hij alsnog te voldoen aan de eisen van het land waarin hij wilt werken! Daarentegen mag een Nederlands ingezetene met een groot rijbewijs zomaar zonder meer op een Belgische touringcar rijden....

Geplaatst: di dec 06, 2005 22:29
door Frank
Luc schreef:Fout antwoord frank, je moet als chauffeur altijd in orde zijn met de papieren van het land waarin je word tewerkgesteld.

Jij kunt het weten, maar ik twijfel nog wel, dus ga het ff uitzoeken. Want het lijkt me sterk dat al die 'nieuwe' Europeanen, die bijvoorbeeld bij een transportbedrijf als Vos werken, allemaal het Nederlandse chauffeursdiploma hebben. Dat lijkt me ONmogelijk.

Frank

Mysterieus

Geplaatst: wo dec 07, 2005 10:13
door Elroy
Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van alle wetgeving. Feit blijft dat er in Nederland ook aardig gesjoemeld wordt. Cao of niet. Ken je de actie van het CNV nog: Liever een goede touringcarchauffeur dan een goedkope. Er zijn mensen en dan voornamelijk part-timers(invalkrachten/vutters) die voor minder geld op pad gaan. Ik heb vorig jaar zo'n persoon er op aangesproken. Ik vind het pure broodroof. Als reactie kreeg ik:"Ach ik doe het niet voor het geld. Ik doe het omdat ik het leuk vind." De beste man begreep absoluut niet waar ik me druk om maakte.

Ik heb het gemeld bij de instanties, en na 4!!!!! ja 4 maanden werd er actie ondernomen. Je kunt wel raden hoe deze man en die werkgever nu over mij denken. :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:

langs de andere kant

Geplaatst: wo dec 07, 2005 13:34
door ray
om nog even frank zijn setra"s terug te halen....hoe denk je dat die gasten er aangekomen zijn?ik veronderstel op een niet eerlijke manier.hoe komt het dat,ieder jaar als de bollenplukkers komen,de inbraken enorm omhoog schieten in de bollenstreek?? maar goed,ik ben nog steeds niet bang voor mijn positie,het is nu ff een trend die vanzelf wel weer overwaait

Re: Mysterieus

Geplaatst: wo dec 07, 2005 14:36
door René
tourbuffel schreef:Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van alle wetgeving. Feit blijft dat er in Nederland ook aardig gesjoemeld wordt. Cao of niet. Ken je de actie van het CNV nog: Liever een goede touringcarchauffeur dan een goedkope. Er zijn mensen en dan voornamelijk part-timers(invalkrachten/vutters) die voor minder geld op pad gaan. Ik heb vorig jaar zo'n persoon er op aangesproken. Ik vind het pure broodroof. Als reactie kreeg ik:"Ach ik doe het niet voor het geld. Ik doe het omdat ik het leuk vind." De beste man begreep absoluut niet waar ik me druk om maakte.

Ik heb het gemeld bij de instanties, en na 4!!!!! ja 4 maanden werd er actie ondernomen. Je kunt wel raden hoe deze man en die werkgever nu over mij denken. :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:

Ja jaren terug hebben we ook zoiets aan de hand gehad, dus wij naar de Kema en Daar zit Dhr. Zethof nou die zou er wel even iets aan doen, nooit meer iets van gehoord tot dat we even gingen bellen met de Kema, antwoord: we willen geen ruzie met de tc. bedrijven dus we doen er verlopig niets aan. KEMA holadijee terk het hele zooitje door de ...... (van de tc. leven ze daar in de haag)

staking bij vos

Geplaatst: ma dec 12, 2005 10:12
door ray
zo juist vernomen:er is een wilde staking uit gebroken bij vos transport in het noorden omwille van de goedkope arbeiders die er rijden voor vos.laat dit alvast een waarschuwing zijn voor den haag,er groeit dus wel degelijk verzewt tegen dit soort lui. :)

Geplaatst: do mar 16, 2006 07:19
door Henk
Rene heeft gelijk Oad polska rijdt zijn rondje door Nederland om passagiers op te pikken rijdt dan naar Enschede waar ook een garage is van Oad voor een sanitaire stop en andere dingen en rijdt van daar uit met dezelfde chauffeurs door naar polen.
Het rondje in Nederland duurt ongeveer 3a5uur (ligt aan het aantal opstap plaatsen).
En dan nog zo'n 15uur en dan nog enkele uren passagiers uitrijden tot het eindpunt in Polen (in de buurt van de Oekraine).
Onderweg heb je op de gehele reis naar Polen 5 stops van elk 5tot10minuten.
Ik heb zelf ook op Polen gereden en heb daar zelfs ruim een half jaar gewoond zodoende ken ik wat Pools.
Ik heb soms met de chauffeurs van Oad Polska gesproken en deze vertelde mij deze dingen.
Ook rijden deze chauffeurs als gekken , stellen weinig eisen zoals eten ,drinken,slaapplaats,rijtijden,enz.
Natuurlijk gelden voor hun de zelfde regels als voor ons maar zogauw ze Poolse grens over zijn vallen deze regels weg vandaar dat zij rijden als gekken om binnen de vastgestelde tijd over de Poolse grens te zijn.
Ook krijgen zij steeds betere bussen.
En wat de taal betreft je kunt daar ook nederlands leren zei zullen het nooit perfect kunnen spreken maar dat zijn wij toch wel gewend.
Er zijn Poolse Touringcars met navigatiesysteen ingebouwd van heel west en oost Europa.
Dus let op daar komen de Polen.

Re: Mysterieus

Geplaatst: do mar 16, 2006 07:48
door Henk
Elroy heeft gelijk ook ik heb bij enkele bedrijven gewerkt waar oproep,inval,futters,enz werkten.
Het is zelfs zo dat er agenten van politie bij zo'n bedrijf werkten.
Ik vroeg eens is dit dan geen belangen verstrengeling was het antwoord nee hoor als wij maar niet bij een bewakingsdienst gaan werken.
Ook had ik enkele colega's die futter c.q gepensioneerd waren deze reden ook op het buitenland en maakte soms dezelfde uren als wij.
Van het geld wat zij hiermee verdienden konden ze s'winters lekker van overwinteren in Spanje.
Ik kan niet overwinteren en ook niet overzomeren zelfs in je vakantie bellen ze je nog maar een chauffeur erbij nee bezuinigen.
Ik had ook een collega die werkte op een bank deze reed in zijn vakantie's en in de weekeinden op de bus ook naar het buitenland werk en rijervaring hoe bedoel je.
Sorry maar onze ouders hebben destijds gestreden om met 65jaar te kunnen stoppen met werken.
Zo kregen de jongeren ook eens een kans zij reden op pendels met ervaren chauffeurs mee en leerde zo het vak van chauffeur en dan was je ook chauffeur.
Nu gooit de baas de sleutels naar je toe wijst een bus aan en zegt succes.
Ik heb menig keer een nieuwe chauffeur die het nog moest leren alles uit moeten leggen omdat deze met knikkende knieen stond en het niet meer wist.

Geplaatst: do mar 16, 2006 08:53
door etab
Frank schreef:
Luc schreef:Fout antwoord frank, je moet als chauffeur altijd in orde zijn met de papieren van het land waarin je word tewerkgesteld.

Jij kunt het weten, maar ik twijfel nog wel, dus ga het ff uitzoeken. Want het lijkt me sterk dat al die 'nieuwe' Europeanen, die bijvoorbeeld bij een transportbedrijf als Vos werken, allemaal het Nederlandse chauffeursdiploma hebben. Dat lijkt me ONmogelijk.

Frank


Hij heeft gelijk, (Beetje late reactie) JE mag wel naar het land toe in je nederlandse materiaal zoals je nu doet op buitenlandse reizen.
Maar als je je daar vestigd moet je aan de daar geldende eisen voldoen.
En als je hier gaat wonen moet je binnen 6 maanden je rijbewijs omzetten en je dient uietraard ook je ccv-b te halen. Polen moeten ook nog eens opnieuw afrijden

Daarom staan er poolse kentekens op. Men start een bedrijf in Polen (lees postbus) en heeft daar vaak niet eens een auto staan. Die rijden hier ,met poolse kentekens en polen erop, geregistreerd als zijnde van het bedrijf in Polen.
Constructie klaar.

En angst? Wacht maar tot ze Nederlands gaan leren!!! Dan kunnen ze bijna alles van je overnemen. Denk aan alle pendels ,schoolreizen, werknemersvervoer, meerdaagswerk met gidsen en later zonder gidsen.