Vanaf mei meer schijven bijhouden!!
Vanaf mei meer schijven bijhouden!!
Bijwerkingen van de digitale tachograaf: vanaf mei 2006 registratiebladen van 15 dagen meevoeren!
Bij de huidige (analoge) tachograafschijven moet de chauffeur bij controle de schijf van de laatste werkdag van de voorgaande week waarin gereden is en alle schijven van de lopende week kunnen tonen. Bij de digitale tachograaf heeft de chauffeur op zijn bestuurderskaart altijd de laatste 28 dagen paraat. Daardoor kunnen naast de dagelijkse rij- en rusttijden ook de wekelijkse rij- en rusttijden en de compensatiedagen bij controle langs de weg worden gecontroleerd. Om deze rechtsongelijkheid weg te nemen is iedere chauffeur vanaf mei 2006 verplicht om "de registratiebladen van de lopende week en die welke de bestuurder de voorafgaande vijftien dag heeft gebruikt" te kunnen tonen. Na 1 januari 2008 wordt deze eis uitgebreid tot de lopende dag en de voorafgaande 28 dagen. KNV Busvervoer adviseert de werkgevers om bij ritten naar het buitenland (België) over dezelfde periode ook patronale attesten (vrije dagen verklaringen) mee te geven. Te voorspellen is dat de Belgische controleinstanties daar naar zullen gaan vragen. Geadviseerd wordt verder om in verband met de administratie de chauffeur tussentijds alvast een kopie van zijn registratieblad te laten inleveren op het bedrijf. Op deze manier kan de facturering en de interne controle alvast plaatsvinden.
Bij de huidige (analoge) tachograafschijven moet de chauffeur bij controle de schijf van de laatste werkdag van de voorgaande week waarin gereden is en alle schijven van de lopende week kunnen tonen. Bij de digitale tachograaf heeft de chauffeur op zijn bestuurderskaart altijd de laatste 28 dagen paraat. Daardoor kunnen naast de dagelijkse rij- en rusttijden ook de wekelijkse rij- en rusttijden en de compensatiedagen bij controle langs de weg worden gecontroleerd. Om deze rechtsongelijkheid weg te nemen is iedere chauffeur vanaf mei 2006 verplicht om "de registratiebladen van de lopende week en die welke de bestuurder de voorafgaande vijftien dag heeft gebruikt" te kunnen tonen. Na 1 januari 2008 wordt deze eis uitgebreid tot de lopende dag en de voorafgaande 28 dagen. KNV Busvervoer adviseert de werkgevers om bij ritten naar het buitenland (België) over dezelfde periode ook patronale attesten (vrije dagen verklaringen) mee te geven. Te voorspellen is dat de Belgische controleinstanties daar naar zullen gaan vragen. Geadviseerd wordt verder om in verband met de administratie de chauffeur tussentijds alvast een kopie van zijn registratieblad te laten inleveren op het bedrijf. Op deze manier kan de facturering en de interne controle alvast plaatsvinden.
etab schreef:Het grappige is dat deze vrijedagenverkalring geen enkele rechtsgrond heeft. Vraag bij het iwv maar eens een voorbeeld op. Hij bestaat officieel in Nederland niet eens
Nee, maar als je ze in Duitsland bijvoorbeeld, (afgelopen weekend gebeurd in Bad Camberg), niet bij je hebt kost dat: (schrik niet) € 650,00!!!!
Frank
Frank schreef:etab schreef:Het grappige is dat deze vrijedagenverkalring geen enkele rechtsgrond heeft. Vraag bij het iwv maar eens een voorbeeld op. Hij bestaat officieel in Nederland niet eens
Nee, maar als je ze in Duitsland bijvoorbeeld, (afgelopen weekend gebeurd in Bad Camberg), niet bij je hebt kost dat: (schrik niet) € 650,00!!!!
Frank
Ja weet ik breek me de b*k nie open :wink:
Een chauffeur van ons werd in zijn eerste week voor ons aangehouden in Belgie. Auto aan de kant en boete, hopla 2250 gulden (toen) Cash of auto aan de kant. (geen credit card accepted) :x
Maar EU kent dat ding helemaal niet!!!!!
Advies?: Laat nieuwe chauffeurs of chauffeurs van vakantie als je geen verklaring kan afgeven een week in NL rijden.
NB: Dat geld hebben we uiteindelijk na een jaar procederen wel terug gekregen.
Kevin schreef:Ik weet nu niet of het in nederland gebeurd , maar als je hier in belgië 140 rijd , gaan de nederlanders/duitsers en fransen je met gemak voorbij.Vind dat wel terecht als je dan geflitst word je er geen 50 maar 250 € voor betaald! :oops:
Bedoel je d Belg 50 en wij 250? :shock: :shock: :shock:
En heb je het over bussen of auto's