Wijziging rijtijdenwet per Mei 2007!!

Kom hier met al uw vragen of opmerkingen over rij- en rusttijden en wet personenververvoer.
Gebruikersavatar
simon
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 115
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 10:32

Wijziging rijtijdenwet per Mei 2007!!

Bericht door simon » di mar 07, 2006 08:29

Wat zeggen wij hiervan?

Aanpassing rij- en rusttijden per mei 2007 (deel 1)

In het verlengde van de invoering van de digitale tachograaf per mei 2006 gaat per mei 2007 ook de rij- en rusttijdenverordening (3820/85) op de schop. Helaas vormen de wijzigingen géén verbeteringen, sterker nog: de belangen van de touringcarsector zijn genegeerd, er is alleen gepoogd om misstanden uit het goederenvervoer op te lossen… De protesten van KNV en IRU zijn genegeerd in de besluitvorming. Met name voor meerdaagse reizen zijn de gevolgen aanzienlijk. KNV Busvervoer heeft de ANVR-touroperators al attent gemaakt op de wijzigingen, zodat zij daar bij de busreizen vanaf mei 2007 rekening mee kunnen houden. In Tour magazine 1 van 2006 en Nederlands Vervoer wordt ook een overzicht opgenomen. De chauffeur krijgt een ononderbroken rusttijd van minimaal 9 uur (was 8 uur) per periode van 24 uur. Dit betekent in de praktijk dat dagtochten maximaal 15 uur in plaats van 16 uur mogen duren, tenzij er verschillende chauffeurs worden ingezet, of tussen de rijtijd tenminste 9 uur aaneengesloten rust zit. Voor pendels met twee chauffeurs betekent dit dat de touringcar in een periode van 30 uur niet 8 uur maar 9 uur moet stilstaan. Lange pendels mogen dus nog maar 21 in plaats van 22 uur duren! Meer nieuws volgt in KeurmerkNieuws 10.

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » di mar 07, 2006 10:03

Zeker een grote stap voorwaarts.

Ik vind het toch wel wat kortzichtig als je stelt dat alleen de vrachtwagensector hierdoor aangepakt wordt. Dat niet naar de mening van het KNV geluisterd wordt kan alleen maar als positief worden ervaren.
Want bij de werkgevers in de tourbranche bestaat nog het laatste bolwerk waar de slavernij heerst en die is officieel al anderhalve eeuw geleden afgeschaft.
Vind je een werkdag van 16 uur dan normaal? Terwijl je collega op kantoor de helft van de tijd met zijn werk doorbrengt? En daar een vergelijkbaar loon voor ontvangt? En dan praat ik nog niet eens over de tijd dat je met rit voorbereiding bezig bent en met woonwerkverkeer nog onderweg bent.

gr.

Bartje

Gebruikersavatar
simon
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 115
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 10:32

Bericht door simon » di mar 07, 2006 11:35

Nog meer wijzigingen:

Aanpassing rij- en rusttijden per mei 2007 (deel 2)

Zoals beloofd in KeurmerkNieuws nr.9 hierbij het vervolg van de wijzigingen in de rij- en rusttijdenverordening (3820/85) per mei 2007. Voor de bustouroperators zal de grootste pijn zitten in de aanscherping van de wekelijkse rij- en rusttijden. Tot mei 2007 geldt dat in twee weken tijd maximaal 90 uur gereden mag worden. Vanaf mei 2007 geldt daarnaast een maximum van 56 uur per week. De belangrijkste wijziging is echter dat de minimale wekelijkse rust van 24 uur niet meer tot het einde van de tweede week uitgesteld kan worden. Op dit moment mag een touringcarchauffeur dus maximaal 12 dagen (7 + 5) achtereen werken. Vanaf mei 2007 mag er maximaal 6 dagen gewerkt worden, gevolgd door minimaal 24 uur rust, waarna maximaal 5 dagen gewerkt mag worden, gevolgd door minimaal 45 uur rust. Voor alle meerdaagse reizen langer dan 6 dagen betekent dit, dat er een rustdag ingebouwd moet worden of een vervangende chauffeur beschikbaar moet zijn. Artikel 10 lid 4 van de verordening bepaalt dat : “Ondernemingen, expediteurs, bevrachters, touroperators, hoofd- en onderaannemers en uitleenbedrijven voor bestuurders zorgen ervoor dat contractueel overeengekomen tijdschema’s voor het vervoer aan deze verordening voldoen.” Dit betekent dat touroperators géén tijdschema’s mogen afdwingen, bijvoorbeeld een achtdaagse rondreis zonder rustdag voor de chauffeur, die in strijd zijn met de rij- en rusttijden. Weinig lidstaten hebben de controle op de rij- en rusttijden zo goed georganiseerd als Nederland, waar IVW en KLPD in goede samenwerking toezien op de naleving. In geen ander land zijn de touringcarbedrijven middels zelfregulering (Keurmerk Tou-ringcarbedrijf) ook zo ver gevorderd met het naleven van de regelgeving. Dit mag niet betekenen dat opdrachtgevers uitwijken naar het buitenland om de voorschriften te kunnen ontduiken. Mocht u dit soort activiteiten waarnemen, dan kunt u dit melden bij het secretariaat van SKT.

Grandmaster Ghettoblaster
Berichten: 6
Lid geworden op: do feb 02, 2006 19:29

Bericht door Grandmaster Ghettoblaster » do mar 09, 2006 19:22

hmmmm........Ik weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn of niet. Hoe verklaar ik bij een 14 daagse reis, aan mn gasten dat ik na 6 dagen 24 uur vrij moet zijn en dat er op de laatste dag een andere chauffeur komt om hun naar huis te brengen. En ik denk dat dit de branche veel geld gaat kosten. Aan de andere kant lijkt het me ook wel wat om 24 uur aan het strand te zitten met een biertje in de hand. Maar ben je dan ook echt vrij?? Mijn ervaring is dat je op meerdaagse 24 uur per dag chauffeur/ reisleider bent.
Ben benieuwd hoe het een en ander in de praktijk komt.

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do mar 09, 2006 19:35

Dit gaat de branche juist geen geld kosten, nu hebben ze een wettelijke grond om een rustdag in het programma in te bouwen. Dus iedereen moet dat. Er komt heus geen andere chauffeur hoor. Ik moet zeggen dat er heel veel programma's (ik rij voor Kras) al een vrije dag hebben. Het hoeft natuurlijk niet persé de 6e dag te zijn.

Echt vrij ben je dan natuurlijk niet. Je blijft reisleider (de chauffeur heeft een vrije dag). Je kunt wel gaan wandelen met de mensen bijvoorbeeld (als je dat zou willen op je vrije dag)



Frank

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

Bericht door ray » do mar 09, 2006 19:41

ik wou net zeggen,kijk in de verschillende gidsen en je ziet wat frank bedoelt,bijna overal zit er een rustdag ingebouwd ergens.

Gebruikersavatar
simon
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 115
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 10:32

Bericht door simon » do mar 09, 2006 19:53

ray schreef:ik wou net zeggen,kijk in de verschillende gidsen en je ziet wat frank bedoelt,bijna overal zit er een rustdag ingebouwd ergens.


Bij Kras/Jong intra zijn wel rustdagen te vinden.

Maar bijvoorbeeld 2 weken chinezen rijden is ook 2 weken dag in dag uit 14 a 15 uur maken. Verpichte rustdag zullen ze niet leuk vinden maar is voor chauffeur natuurlijk wel lekker. :D

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » do mar 09, 2006 19:56

simon schreef:Maar bijvoorbeeld 2 weken chinezen rijden is ook 2 weken dag in dag uit 14 a 15 uur maken. Verpichte rustdag zullen ze niet leuk vinden maar is voor chauffeur natuurlijk wel lekker. :D


Tja, dan zullen ze in Parijs ofzo gebruik moeten maken van een lokale transfer, wat ze ook doen als jij het met de rijtijdenwet niet kunt halen. Bij chinezen is de chauffeur niet zo belangrijk, om het oneerbiedig te zeggen, het gaat daar alleen maar om het vervoer.



Frank

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » vr mar 10, 2006 10:40

Als je de rustdag maar uitebetaald krijgt

Gesloten