Rijtijdenwet online

Kom hier met al uw vragen of opmerkingen over rij- en rusttijden en wet personenververvoer.
Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Rijtijdenwet online

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 20:01

Ik heb net een uur zitten Googlen, maar ik kan het niet vinden. Waar staat de rijtijdenwet, rijtijdenbesluit, wet personenvervoer, rij- en rusttijdenbesluit online? Kortom, waar kan ik lezen hoeveel uur je per dag mag werken, hoe lang je dan moet/mag rusten enz. Het liefst een site van een officiële instantie.

Frank

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

ATB personenvervoer

Bericht door Elroy » do dec 01, 2005 20:06

Hier wil ik mij dus geheel bij aansluiten.

Wie kan mij en velen van ons helpen.

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Bericht door Luc » do dec 01, 2005 20:17

Op mijn site staat een link..:http://www.vallenduuk.nl/ en http://www.lobika.be/autocar/rijtijden.htm en verder..

Alsjeblief

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

:)

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 20:21

Luc, wat moeten we nou zonder jou hier? Je maakt jezelf wel onmisbaar zo. :lol:

Frank

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

16 uur regeling...

Bericht door Frank » do dec 01, 2005 20:43

Ik zal mijn verzoek om informatie nog een beetje nuanceren.
Waar kan ik online lezen, dat je 16 uur op één dag mag werken, mits je 4 uur aaneengesloten hebt stilgestaan?

Frank

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Bijna

Bericht door Elroy » do dec 01, 2005 21:19

Luc schreef:Op mijn site staat een link..:http://www.vallenduuk.nl/ en http://www.lobika.be/autocar/rijtijden.htm en verder..

Alsjeblief


Deze site was mij bekend. Alleen geeft deze niet weer hoe het met die 16 uur staat.

En het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand een document heeft van een officiele instantie. Als ik hiermee bij mijn werkgever aankom dan zeggen ze:" Leuk, maar iedereen kan zoiets op internet zetten".

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind je reactie perfect en bedank je voor het meedenken.

René

Bericht door René » za dec 03, 2005 22:27

Rijtijdenwet in het kort.
Iedere organisator van een busreis weet dat hij met de rij- en rusttijden heeft te maken. We willen u hier wat informatie geven, zodat u hiermee in een volgend reisschema rekening kunt houden.
Hoeveel uur mag een chauffeur rijden op één dag?
Een chauffeur kan per dag maximaal 9 uur rijden en 2 maal per week 10 uur binnen een dienst van 13 uur.
Kan een chauffeur echt 9 of 10 uur constant rijden?
Nee! De chauffeur moet een pauze van 45 min. nemen na iedere periode van 4½ uur rijden. Hoewel, deze pauze mag hij ook verdelen over de dag.
Hoelang kan een dienst per dag zijn?
Dagelijkse diensttijd
13 uur (24h – 11h)
Er dient een dagelijkse rust gehouden te worden van 11 uur, zodat er een ‘diensttijd’ van 13 uur overblijft.

of 15 uur (24h – 9h)
Echter mag de rusttijd 3 x per week verkort worden tot 9 uur zodat er dan gebruik kan worden gemaakt van een diensttijd van 15 uur.

of 16 uur (24h – 8h)
Tot slot is er nog een mogelijkheid van 12 uur dagelijkse rust op te delen in 2 blokken van 8+4 uur. Hierdoor bedraagt de diensttijd per dag 16 uur, wel dient er dan in deze 16 uur nogmaals een rust van 4 uur of 2 x 2 uur te zijn opgenomen.
Wanneer een bus bemand is met 2 chauffeurs, geldt er dan een ruimere diensttijd?
Ja! Bij een bemanning van 2 chauffeurs gaat met uit van een diensttijd van 22 uur (30h – 8h) waarin dan maximaal 20 uur gereden mag worden ( 2 x 10h). Wel dient de bus dan te zijn voorzien van een slaapcabine. Inzake pendelritten dient er ter plaatse 11 uur gerust te worden, alvorens de terugreis kan worden aangevangen.
Ik ga een week weg met een groep, is er een wekelijkse maximale rijtijd?

Nee, de maximale rijtijd per week is 56 uur. Dit is de optelsom van 4 dagen 9 uur plus 2 dagen 10 uur. Echter de maximale rijtijd voor 2 weken is 90 uur, dus als de chauffeur de 1e week 56 uur rijdt, heeft hij de 2e week nog maar 34 uur rijtijd over.
Moet ik ook nog rekening houden met een wekelijkse rust?
Ja en Nee, per week dient een rust van 45 aaneengesloten uren genomen te worden, maar indien deze onderweg wordt genoten kan deze rust tot 24 uur worden beperkt, mits gecompenseerd in de volgende week. Dan is er nog de zogenaamde “12 dagen regel”, waarbij de wekelijkse rust kan worden doorgeschoven tot na 12 dagen.
NB Een week begint maandag om 0:01 uur en eindigt op zondag middernacht.
dit alles is te vinden op http://www.elbotours.com/elbo2005/rijtijdenwet.htm

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Rijtijdenwet online

Bericht door Frank » zo dec 04, 2005 01:03

Duidelijk verhaal René, maar de vraag was waar dit online staat bij een officiële instantie zoals rijksverkeersinspectie of ministerie van verkeer en waterstaat enz.

Frank.

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Bericht door Luc » zo dec 04, 2005 16:43

Wie een beetje Googeld vindt alles vanzelf, op de volgende site staat alles zeer uitgebreid uitgelegd: http://www.fbaa.be/ned/21_01_____Rij-_e ... en&lang=Nl

De FBAA is een officiële Belgische organisatie, dus lees alles zelf maar na....

Gebruikersavatar
ray
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 18:08

rijtijdenwet

Bericht door ray » zo dec 04, 2005 21:02

luc,ik denk dat we hier mee weer wat duidelijkheid hebben,vreemd dat dit nou weer wel op een belgische site te vinden is en niet op een nederlandse site :?

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Ik wil een Nederlandse officiële instantie

Bericht door Frank » zo dec 04, 2005 23:54

Bedankt Luc, ik wil niet discriminerend overkomen, maar ik zou het toch graag van een officiële Nederlandse instantie willen horen/lezen. :)

Frank

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

Rijtijdenwet

Bericht door Elroy » ma dec 05, 2005 09:24

Op de belgische site staat het goed weergegeven. En omdat het een europeese regelgevenig betreft is dit ook op ons van toepassing. Mocht er nog iemand zijn die een nederlandse site heeft, dan zou dat geweldig zijn.

Maar in principe vind ik dit perfect.

Bedankt.

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » vr dec 09, 2005 13:36

Enige antwoorden op vragen in deze topic:

De reden dat je niets vindt op rijtijdenwet is dat het sinds 1996 Arbeidstijdenwet heet.

JE vindt nergens in deze wet een werktijd van 16 uur. Dit omdat diensttijd vervallen is. JE kan het enkel berekenen.
JE mag na een rust van 8 uur weer gaan rijden mits je dan een 4 uur extra rust neemt. (opgedeelt in maximaal 2 delen waarvan een deel minimaal 1 uur moet duren) De zogenaamde 8+4 regeling.
JE moet je rust genoten hebben binnen 24 uur na aanvang dienst.
Dus als je om 00.00 uur bent begonnen moet je uiterlijk om 16.00 uur stil staan = 16 uur. 00.00 uur - 8 uur.

Belangrijk!! Franse agenten willen nog wel eens zeggen dat je niet binnen 24 uur na aanvang dienst weer met een nieuwe dienst mag beginnen.
Dit is onzinmaar leg dat onderweg maar eens uit aan iemand die genetisch bepaald eigenwijzer is dan jij en Frans spreekt

kijk hier eens :wink: http://www.arbeidstijdenwet.nl/

Greetz Etab
Instructeur CCV-B
10 jaar touringcarchauffeur geweest in heel Europa en Oostblok.

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » vr dec 09, 2005 13:47

etab schreef:...maar leg dat onderweg maar eens uit aan iemand die genetisch bepaald eigenwijzer is dan jij en Frans spreekt
HAHAHA

Kijk aan deze antwoorden hebben we wat. Bedankt Etab!

Frank.

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Re: Rijtijdenwet online

Bericht door bartje_4 » wo dec 21, 2005 09:03

Frank schreef: Waar staat de rijtijdenwet, rijtijdenbesluit, wet personenvervoer, rij- en rusttijdenbesluit online?
Het liefst een site van een officiële instantie.

Frank


Hallo Frank,
bij overheid.nl -> wet en regelgeving en dan zoeken naar Arbeidstijdensbesluit vervoer

Of je daar wijzer van wordt weet ik niet, want daar wordt weer verwezen naar europese richtlijnen EEG 3820/85, die ik tot op heden nog niet heb kunnen vinden.

groetjes
Bartje 4

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

rij- en rusttijden

Bericht door Frank » wo dec 21, 2005 13:19

@ bartje_4

Allereerst welkom op het forum.

We zijn al wat wijzer qua rij- en rusttijden, de basis voor de rijtijdenwet kun je hier vinden bij de inspectie van verkeer en waterstaat. Met die tijden is het een rekensommetje hoelang je mag werken.

Rij- en rusttijden op site IVW

Frank

etab
Expert -> Docent CCV-B administatie
Expert -> Docent CCV-B administatie
Berichten: 134
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 13:26

Bericht door etab » di dec 27, 2005 12:52

typ de richtlijn eens in op google en je vindt er genoeg

http://verkeerweb.be/r_RustT/eeg3820_85.html

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Bericht door Frank » di dec 27, 2005 12:55

zucht... weer een Belgische site :)

Frank

Gebruikersavatar
Elroy
SUPER-chauffeur
SUPER-chauffeur
Berichten: 387
Lid geworden op: do dec 01, 2005 18:34

BE

Bericht door Elroy » di dec 27, 2005 17:59

Het valt mij wel op dat de sites over dit onderwerp allemaal uit belgie komen. En wij maar denken dat we het hier zo goed voor elkaar hebben. :D :D :D

Gebruikersavatar
Frank
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 745
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 13:37

Re: BE

Bericht door Frank » do dec 29, 2005 21:15

tourbuffel schreef:Het valt mij wel op dat de sites over dit onderwerp allemaal uit belgie komen. En wij maar denken dat we het hier zo goed voor elkaar hebben. :D :D :D


Dat valt mij ook op. Uit het land waar je alleen maar een rijbewijs D nodig hebt om touringcarchauffeur te zijn.

Frank

Gebruikersavatar
Luc
Forum beheerder/Moderator
Forum beheerder/Moderator
Berichten: 551
Lid geworden op: wo nov 30, 2005 07:10

Re: BE

Bericht door Luc » do dec 29, 2005 21:23

Frank schreef:
tourbuffel schreef:Het valt mij wel op dat de sites over dit onderwerp allemaal uit belgie komen. En wij maar denken dat we het hier zo goed voor elkaar hebben. :D :D :D


Dat valt mij ook op. Uit het land waar je alleen maar een rijbewijs D nodig hebt om touringcarchauffeur te zijn.

Frank


Nou... Je hebt ook nog een medische keuring nodig................ :)

Gebruikersavatar
oad chauf
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 58
Lid geworden op: vr feb 10, 2006 18:30

Re: BE

Bericht door oad chauf » zo feb 12, 2006 15:21

Luc schreef:
Frank schreef:
tourbuffel schreef:Het valt mij wel op dat de sites over dit onderwerp allemaal uit belgie komen. En wij maar denken dat we het hier zo goed voor elkaar hebben. :D :D :D


Dat valt mij ook op. Uit het land waar je alleen maar een rijbewijs D nodig hebt om touringcarchauffeur te zijn.

Frank


Nou... Je hebt ook nog een medische keuring nodig................ :)
ja als je niet zoiets hebt als een ccv-b en aantekeningen tour dan blijft er nog maar weinig over om het wel over te hebben.met alle respect natuurlijk... :lol:

Gebruikersavatar
oad chauf
actieve chauffeur
actieve chauffeur
Berichten: 58
Lid geworden op: vr feb 10, 2006 18:30

Re: Rijtijdenwet online

Bericht door oad chauf » zo feb 12, 2006 16:03

bartje_4 schreef:
Frank schreef: Waar staat de rijtijdenwet, rijtijdenbesluit, wet personenvervoer, rij- en rusttijdenbesluit online?
Het liefst een site van een officiële instantie.

Frank


Hallo Frank,
bij overheid.nl -> wet en regelgeving en dan zoeken naar Arbeidstijdensbesluit vervoer

Of je daar wijzer van wordt weet ik niet, want daar wordt weer verwezen naar europese richtlijnen EEG 3820/85, die ik tot op heden nog niet heb kunnen vinden.

groetjes
Bartje 4
eeg 3820/85 is een verordening van het controleapparaat die je op deze link kan vinden http://minbuza.econom-i.com/default.asp ... OOKIES=YES

bartje_4
fanatieke chauffeur
fanatieke chauffeur
Berichten: 104
Lid geworden op: di dec 20, 2005 15:04

Bericht door bartje_4 » zo feb 12, 2006 18:46

Beste OAD chauffeur, dat is niet het echte docum,ent dat zijn slechts aanwijzingen. Intussen heb ik wel de echet wettekst kunden vinden en die zit onder onderstaande link.

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUri ... 20:NL:HTML

groetjes
Bartje

Gesloten